Kurs i mudra og pranayama

pranayama

I dette kurset går vi dypere inn i noen av de mer subtile praksisene i hatha yoga: mudra og pranayama. Vi går grundig gjennom teknikkene og du vil få en forståelse for hvordan mudra og pranayama påvirker kroppen og sinnet, forankret i både moderne fysiologi og tradisjonell kunnskap. Kurset går én gang i uka over fire uker. Ingen forkunnskaper kreves, men hvis du er helt ny til yoga er det anbefalt å starte med vårt nybegynnerkurs.

Mudra

Mange praksiser i hatha yoga handler om å stimulere en indre bevegelse oppover i kroppen. Dette gjøres ved ulike stillinger og låser (bandha). Disse øvelsene har en god påvirkning på fordøyelsen og de indre organene. Tradisjonelt handler det om en subtil raffinering av energier (ofte knyttet til begrepet Kundalini). Vi kommer til å fokusere på følgende teknikker:

Pranayama

Pranayama er en av de eldste og viktigste praksisene i yoga. Det handler om å puste sakte for å roe ned sinnet og nervesystemet og motvirke stress. I tillegg trener vi den naturlige pusten til å være saktere, slik at man kan nyte fordelene også utenom klassene. Dette kurset vil gi deg alle verktøyene du trenger for å etablere en solid pranayama praksis. Du vil få en grundig innføring i teknikken og du vil lære hvordan du kan finne riktig tempo på pusten, og hvordan du kan holde pusten på en trygg måte. Hensikten er at du skal kunne etablere en egenpraksis og gradvis tilpasse praksisen til ditt nivå.

Vi kommer til å fokusere på følgende teknikker:

Mens kurset pågår vil du få en morgenpraksis som anbefales å gjøre hver dag (5-10 minutter). Denne vil utvikle seg i løpet av kurset etter hvert som vi lærer mer avanserte øvelser.


Instruktør: Henry Wold

Pris: 1200 kr

Hvis du har fullt medlemskap hos oss får du 40% rabatt på kurset. Logg in på Min Side for å se rabattkode.

Datoer og påmelding

AVLYST - 11. april - 2. mai
Torsdager kl 19:20-20:30